Tuesday, November 21, 2006

Diplomirani master

Dugo se već drvi o pitanju uvođenja Bolonjske deklaracije na naše Fakultete, odnosno o usklađivanju standarda i načina studiranja u Srbiji (beše i Crnoj Gori) sa standardima u ostatku normalnog i civilizovanog sveta. Takođe i o uvažavanju naših diploma u inostranstvu i tumačenja mastera i bačelora. Međutim, sinoćno pravno tumačenje Ministarstva prosvete i sporta nanelo je smešak na moje lice, u pozitivnom smislu. Zakonom jačeg i pravosnažnijeg delimično je pregažena nezavisnost Beogradskog i ostalih Univerziteta.

Doduše, od ovakvog usklađivanja će većina profitirati, tako što će masteri (odnosno titule dipl.) postati i oni koji su 4. godina studirali, i to na boza fakultetima kakav je Ekonomski i njemu slični. Naravno, još je smešnije što masteri neće postati diplomirani inženjeri elektrotehnike, diplomirani hemičari ili diplomirani inženjeri mašinstva, koji su krv propišavali zarad diplome i učeniji su od većine sličnih sa titulom mastera na zapadu. Kada se setim rečenice Dekana ETF-a... interpretacija: "Mogu ja vama dati kakvu god titulu, pa i titulu mastera, ali džaba to vama ako vi nemate dovoljno znanja." Ako nemaju ETF-ovci, pa ko onda ima?! Pored ETF-a, jedino se diploma HF-a priznavala u svetu, čak i u vreme sankcija, pajvane jedan. Drskost i egoizam jednog čoveka.

Studenti se bune, neki hoće da dobiju tek-tako titulu mastera, a neki se bune što će biti nepravedno degradirani. I protiv jedne i protiv druge stvari sam. U prvom slučaju - masteri će postati oni koji to ili ne zaslužuju, ili nemaju znanje. U drugom, fakulteti će se bespravno nafatirati para koje hoće da zgrnu od diplomiranih studenata, više godina posle njihovog završetka studija.

Slažem se - negde su studije lakše, negde teže. Lično znam da je HF, četvorogodišnji, mnogo teži od SF-a, petogodišnjeg. Pa i kada bi HF razvukli, opet bi bio teži, jer su profesori mnogo striktniji. Ali, to su razlike među fakultetima. Pa i Ekonomski je boza u odnosu na SF, pa se ja ne bunim (sem što konstatujem kako je lakši, jel'te...). Ali, ako neko treba da postane master, to su ljudi koji su - krv propišali davajući silne uslove za potpis (za potpis, heeej?!), za izlaske na kolokvijum, za uslov za ispit... pa neka je trajalo i 4 godina. A po automatizmu, dati mastere ljudima koji su studirali 5 godina, pošto je tako po Bolonjskoj deklaraciji. Takođe, treba bodovati ispite, pa ako neko završi 4 od tih 5, i ne skupi dovoljno poena - nije master već bačelor. Simple as that.

I ja kapiram da je cela frka nastala zbog želje fakulteta da ukradu pare od ionako već dovoljno ogoljenih studenata (a ko i ne bi, dozvolila država, omogućio sistem), želje studenata da se malo ovajde ako mogu, i da ne dozvole da ih namagarče i da im fakulteti uzmu ono što su svojim radom, učenjem i zalaganjem stekli, a sada na kraju i pravnim tumačenjem Ministarstva koje je sve lepo ošamarilo i dalo svoj stav. Ima tako da bude ili vas biti neće. Gotovo. Ali tako ne misle studenti...

Lično, ne tangira me ova priča. Čak i opterećuje ponekada, totalno nepotrebno. Neću napuštati Srbiju, ne verujem, tako da mi je master ili dipl. ing. saobraćaja - svejedno. Ionako sutra imam poslednji ispit, pa ću nešto postati. Jedno ili drugo, I don't care. Jedino će biti zajeb ako u budućnost tražim posao, a ovi traže mastera, a meni to nisu dali, nego sam dipl. ing.

9 comments:

  1. Pa... pravo da ti kazem, mene ovo jako ljuti i licno pogadja. S jedene strane sada svaka susa koje je na ko zna koji nacin zavrsila faks, a hvala bogu toga kod nas ima, ima zvanje mastera. S druge strane, ja sam posle tog faksa, odgiljala jos par godina ne bih li dobila zvanje tog mastera i pukla neke pare za skolarinu, a eto, vidis, to nije moralo. Nista u ovoj zemlji nije vredno truda, eto to me bas jako vredja. ;)
    Pozdrav

    ReplyDelete
  2. Tu grupu ljudi koji su recimo pokupovali diplome nisam uzimao u obzir. Možda sam i trebao, ali nisam, jednostavno sam u razmatranje uzeo one koji su jedva nešto učili i završili faks i dobiće master i one koji su se ubijali od učenja i neće to zvanje dobiti. Tu je neravnopravnost.

    A ti bi sada sa tih par godina pride trebala dobiti jedno zvanje iznad mastera, zar ne?

    E, a mene ne pogađa lično - još. Tek treba da diplomiram, i ko zna šta će tada novo da izađe iz mozgova naših dekana.

    ReplyDelete
  3. to je to, mi smo najpametnija nacija na svetu i sada cemo imati najvise mastera na svetu...a svi ostali neka ga duvaju! Joj strasno!

    ReplyDelete
  4. Mislim da je svaki fakultet na Beogradskom Univerzitetu bilo (koristim proslo vreme jer ne znam kakve su prilike od kako se preslo na novi sistem)podjednako tesko zavrsiti pod uslovom da se studira ozbiljno i zbog znanja a ne zbog parceta papira koje ce garantovati drzavni posao. Ne smatram da je moja diploma istoricara umetnosti manje vredna od one koju imaju diplomirani ekonomisti ili inzenjeri bilo koje struke. Naravno, materije su potpuno razlicite i greske koje moze da napravi jedan filozof ili istoricar verovatno nece kostati nikoga zivota, dok bi greske nestrucnih hemicara ili lekara neko mogao platiti istim. Ali ovde nije rec o tome. I zaista me vredja ako neko misli da su diplome tzv. drustvenih fakulteta manje vredne od tzv. prirodnih.
    Stvar je mnogo kompleksnija od pitanja stucnosti. Barem u mom slucaju...
    Ja sam ucinila jednu jako cudnu stvar i sa cetvorogodisnjom diplomom upisala specijalisticke studije po novom sistemu, s tim da mi je prethodna diploma priznata u celosti, ali posto nije dostizala broj bodova (a verujte, barem u Italiji, gde i studiram trenutno,se po novom sistemu radi samo o popunjavanju tabela i dostizanju tot broja bodova, znanje je definitivno stavljeno u stranu)ja moram cak i da polazem razliku od desetak ispita.APSURDNO! A pritom me profesori uveravaju da je moja diploma ipak vise cenjena od onih koji su zavrsili po novom sistemu, tj. 3 godine osnovnih studija.Ma zajebi... Zato, ako budem mogla da uzmem taj master, uzimam ga i nastavljam da radim ono sto volim, tako ce me biti briga za njihove diferencijalne ispite i 32 ispita za dve godine!
    Malo sam licna, al' celo to pitanje starog i novog visokoskolskog sistema me vec vise od dve godine dovodi do ludila.

    ReplyDelete
  5. Da budem jasan, ja ne omalovažavam fakultete već mi smeta pristup studentima prema nekim fakultetima i studiranju uopšte. Konkretno - Ekonomski.

    Uopšte uzev, postoje fakulteti koji su u celini lakši ili teži od nekih, pa i mog (ne smatram da je moj najteži, svakako), ali su u većini neki društveni fakulteti ti koji spadaju u onu kategoriju "lakših" za završavanje kada je u pitanju broj ispita, pristup studiranju (odnosno ozbiljnost i posvećenost učenju) kada se sve to poredi sa nekim fakultetim prirodnih ili tehničkih nauka. To je činjenica.

    Naravno, u grupu lakših fakulteta ne mogu smestiti FLU, naprotiv. To je fakultet koji se svrstava u kategoriju težih - rame uz rame sa SF-om, možda je i teži. Za upis je teži SIGURNO, a za studiranje je skoro isto. Lično nisam mogao da ga upišem (najviše me je demoralisalo novčano stanje i broj primanih studenata u budžet - moj cilj) pa sam otišao na tehničke fakultete, duga priča...

    Da ima apsurdnih stvari - ima svakako. Ali, da su fakulteti hteli da se okoriste o studente, jesu. Mogu da poriču koliko god žele, džaba im.

    Samo pogledajte Bolonjsku deklaraciju i deo o Srbiji. Piše da je diploma SKRAĆENA na 3 godine i degradirana na bačelor status, a da je za master potrebno 5 godina, što uopšte nije istina. Fakulteti hoće da nas nateraju da se po automatizmu odreknemo diplome (tj. mastera), da posle 4 ili 5 godina budemo bačelori a da moramo dodatno da za još 1 godinu za mastera studiramo i platimo ko-zna-koliko-para fakultetu.

    Evo informacija o Bolonjskom procesu na Wikipediji.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Bologna_process#Serbia

    ReplyDelete
  6. Slucajno sam naletela na tvoj blog&moram da priznam da me je jako zacudilo da neko ko ima obrazovanje kao ti moze da gleda na svet sa predrasudama.Konkretno mislim na tvoje izjave o studiranju na Ekonomskom fakultetu (govorim o drzavnom,ne privatnim fakultetima).Mislim da bi prvo trebao da se raspitas o predmetima koji se polazu na ovom fakultetu i o profesorima koji predaju i ispituju.Iako to nije bas poznato, ali na ekonomskom moras da imas polozena 2 ili 4 kolokvijuma(zavisi od predmeta)da bi stekao pravo da izadjes na ispit, a vecina ispita se polaze pismeno+usmeno.Za mnoge predmete je prolaznost na ispitu manja od 10%(da ne pricam o predmetima za koje se desi da polaze blizu 2.000 ljudi,a ne polozi ni 15).Sve ovo se odnosi na ozbiljno studiranje,bez veza&slicnih mutljavina...Sa jedne strane te ne krivim,jer sam od dosta ljudi cula takvo misljenje,ali se vecina predomislila kad je pogledala nase knjige ili spiskove na kojima se vidi koliko ljudi polozi,a koliko izadje na ispit...Iskreno,takav stav mi lici na onaj da su svi ljudi sa tzv prirodnih ili tehnickih fakulteta zaludjenici sa naocarima&razbarusenom kosom,nesposobni za zivot ili obicne razgovore koji ne porazumevaju teme tipa:fisija,fuzija,diferencijalne jednacine,crne rupe...Licno mislim a je to samo glupi stereotip koji nema veze sa istinom,kao ni stav da svako moze da zavrsi ekonomiju...Samo jos jedna sitnica:licno mislim da je ekonomski&jos neki fakultet na granici izmedju drustvenih i prirodnih,jer ja npr na svom smeru imam 2 matematike,3statistike,programiranje,5razlicitih vrsta racunovodstva... :)))

    ReplyDelete
  7. Predrasude ili ne, nazovi ih kako god želiš, ali je suština u tome da imam prijatelje koji studiraju ili su studirali Ekonomski i svi su polagali po 2, 3 ili više ispita u roku.

    Ja više od 2 nisam mogao, i nisam jedini. Na SF-u je takva stvar da ne možeš stići da učiš više od 2 ispita u roku. Šanse nema. Dakle kriterijumi profesora i način predavanja + vežbi je sigurno teži.

    Drugo poređenje tipa: ne može se izaći na ispit ako se nema položen kolokvijum i tome slično jednostavno ne stoji jer opet na SF-u ne možeš izađi na ispit ako nemaš urađene i odbranjene: vežbe, grafičke radove, godišnji zadatak, dok su recimo kolokvijumi opcioni samo za poboljšanje konačne ocene. Neki predmeti sve položene kolokvijume cene samo kao položen pismeni ispit i to samo za prvi ispitni rok. Pismeni važi samo 1 rok. Ako padneš, nema onog "mogu sledeći rok na usmeni, ne moram na pismeni" - nego sve iz početka. A i kod nas je sve oko 95% predmeta usmeni pismeni. A imamo na drumskom smeru 38 ispita + 3 diplomska (izborna) ispita + sam diplomski. U poređenju sa Ekonomskim koji ima ~29 do 31 + 2 izborna je skoro 10 komada više.

    Eto šta se desi kada poredim samo SF i Ekonomski. O poređenju drugih fakulteta sa SF-om ili nekim drugim, neću ni da pričam. Negde će SF biti teži, negde lakši.

    A ne može svako da studira Ekonomski, to je činjenica. Ja ne bih mogao. Konkurencija je prevelika, profesori su stoga vrlo verovatno mnogo stožiji (u interesu im je da vas obore što više kako bi što više para uzeli na studiranje) a i jednostavno ne interesuje me. Mada, ne znam što si se toliko baš uhvatila za to poređenje Ekonomskog sa ostlaim, kada je glavna tema borba studenata za Master status.

    I nemam ja još akademsko obrazovanje, elem, steći ću ga za pola godine ili godinu dana kada dam poslednji ispit, + 3 diplomska + diplomski. O-tom potom.

    Ps. Ništa lično, ovo je samo iznošenje mišljenja i (možda subjektivnih) činjenica.

    ReplyDelete
  8. kad su nam (mol biologija i fiz na biološkom) sabrali ects bodove, ispalo je da nakon osnovnih studija imam 330, dok je master potrebno 300 ako se ne varam.
    u principu sasvim mi je svejedno u ovom trenutku šta će mi pisati ispred imena kad završim faks, samo da ga završim.
    znanje je znanje i u slučaju mog faksa, a verujem i svih ostalih tu nema foliranja. uvedu te u laboratoriju, zabrljaš jednom, dva puta i napolju si.
    postoji ta priča da fakultetima odgovara da uzimaju novac od studenata koji će upisati postdiplomske... zato se divim ovim ljudima sa filozofskog... odraše nas fakulteti.
    naravno da se sve vrti oko novca i predstojećih izbora, a za studente nikoga nije briga...
    bilo kako da se završi, znam da ćemo na kraju svi biti izmanipulisani....

    ReplyDelete
  9. A jel' u Srbiji postoji mogucnost da se posle cetvorogodisnjih studija (po starom sistemu) odmah ide na doktorske studije, posto mi se cini da je u Trstu to moguce?!Ja sam to saznala dve godine nakon upisa na glupave specijalisticke studije (koje su to samo u nazivu, u sustini), i sada nema konkursa za ono sto bih ja zelela :(

    ReplyDelete