Tuesday, December 26, 2006

"I da redovno menjaš ulje..."

Sputnik je i ovaj put napravio mali džumbus kako, meni tako i majstoru :)


Evo, prvi put posle da pokušam eksperiment sa mojim automobilom posle dužeg vremena i sa naravno više fakultetskog znanja u odnosu na prethodni period - kada se to nisam usuđivao da uradim.

Redovni interval promene ulja mog Sputnika je 5000 km. Nije velika kilometraža, ali dobrano razrađen i stariji motor to zahteva. E, obzirom da sam prethodna dva puta stavljao aditiv a prethodnih par puta stavljao isto ulje - ovaj put sam i svojom odlukom prešaltao taj period na 6000 km. A igrom slučaja na 6300 ustvari :) Ustvari, igrom ispita, učivši ga kompletna četiri meseca...

Motor je sasvim dobro izdržao ove napore. Put na Zlatibor, što je najvažnije eksploataciju u gradu, ali i povremene vožnje van Pančeva. Posle 5000 km ulje je i dalje bilo boje meda, doduše malo tamnije - ali nikako onako prokleto crno i sa trunkama i opiljcima, što je prvi znak velike potrošnje ulja kao i da vam se smeši promena karika u najmanju ruku. Auto je 91 godište, a ulje o kojem pričam je Valvoline Turbo V 15W-40, za svaku preporuku.

Ali postoji jedina mana koju kombinacija više faktora, a od kojih je jedno ulje koje sam spomenuo. Naime, crevo iberlaufa koje sprovodi uljane pare od bloka do glave motora (kod Samarinog motora nalazi se tačno preko kablova svećica i lako se prepoznaje - služi da višak uljanih para ubaci u kabrurator radi spaljivanja u motoru i izbacivanja tog viška kroz auspuh) kod vozila sa instaliranom TNG instalacijom, kao i Valvoline Turbo V motornim uljem i Abro ili Valvoline uljnim aditivom čini pravu kombinaciju za - naglo prebacivanje manje količine ulja u kućište filtera vazduha. Ovakva stvar se i prošle godine manifestovala i to u mnogo velikim količinama ulja :)

"Kako, šta?!" Lepo, uljane pare zajedno sa vodenom parom stvaraju kondenzat koji se samo zimi, pri niskim temperaturama smrzne u crevu iberlaufa, stvori pritisak u glavi motora, pa kućište filtera vazduha ume stoga da povuče ulje u sebe preko malog iberlaufa, radi izjednačavanja tog pritiska. Čudno i bizarno.

Tako sam baš juče morao, pored redovne promene ulja, filtera ulja, morao da promenim i filter vazduha, očistim sa majstorom kompletno kućište filtera, ali i da očistimo karburator od ono ulja što je tu dospelo. Ali, to više nije veliki problem, obzirom da ovaj put nismo stavili nikakav aditiv, kao i da ću sledeći put naći ako je ikako moguće, Valvolinovo ulje za vozila sa TNG uređajem.

Čisto da znate šta može da vam se desi ako ove faktore lepo pomešate zajedno :)

2 comments:

  1. Malo je prekratak period zamene ulja, to ulje može da se menja na 10000 komotno

    ReplyDelete
  2. Pazi, obzirom da je kod novih Lada period zamene na 20.000km, a da ovo moje čudo ima 16 godina, i nije kratko...

    Više verujem u češću zamenu ulja nego u ređu generalnu opravku motora ;)

    ReplyDelete