Tuesday, April 24, 2007

Planeta Srbija versus Blogodak

Na našem webu postoje dva agregatora blogova koji i meni lično pomažu da pratim interesantne teme, kao i da posetim nove blogove ili se podsetim starih. Hvala bogu, pa postoje, inače bi mi bookmarks lista bila prevelika. Elem, Planeta Srbija je starija i već sam na nju navikao, dok je Blogodak - simpatičnog li imena - relativno nov, ali vizuelno svežiji. Pokušaću kao neki znalac web dizajna, ali i kao običan korisnik da napišem prednosti i mane svakog od servisa i da dam neku konačnu ocenu.


Planeta Srbija je duže na internetu, od septembra 2004. godine, razvijena od strane Ivane Jurčić, Danila Šegana i Zombija (koo god to bio) i velika je mana što nema klasične stranice "O nama" gde se logično može to pročitati. Svakako - ima stranica "informacije o prijavljivanju" gde se i nalaze pomenute informacije, ali je to sasvim zbunjujuće. Ipak, servis je već duže vreme služio korisnicima, a ujedno i meni da pronađem blogove koji su kvalitetni, ali i nove blogove koje bih mogao da čitam i da sa njihovim vlasnicima podelim mišljenja. Ipak, i pored tradicije i osnovnih karakteristika Planeta Srbija ima svoje prednosti i mane:

Prednosti:

Preglednost sadržaja - ne u celini svakako, ali je veličina fonta ono što pozitivno utiče na preglednost. Isto važi i za line height, razmake između divova i naslove.

  • Nepostojanje paginacije za postojeći datum - shvatio sam da je za high-speed korisnike interneta paginacija ograničavajući faktor. Sav sadržaj za taj datum, datume ili kategoriju prikazan je na istoj stranici - što olakšava pretragu po toj stranici i upoređivanje rezultata vaše pretrage (kao i izdvajanje korisnih i beskorisnih rezultata pretrage) - za razliku od Blogodka.
  • Prikazivanje kojoj kategoriji post pripada - takođe višestruko korisno.
  • Prikazivanje kategorija postova (sa desne strane).
  • Pretraga Planete Srbije (wiiiiiii).
  • Korišćenje ćirilice - iako je ne volimo (među ljudima sam koji je retko kada koriste), to je naše zvanično i vrlo lepo pismo.
A koje bi bile mane? Evo i njih...
  • Zašti u dalje "beta"? Posle više godina rada i razvoja, servis bi odavno trebao da prevaziđe ovaj stadijum.
  • Nezgodno i malo zaista nezgrapno rešena desna kolona, gde se lako možete izgubiti šta gledate - spisak blogera, kategorije ili arhivu? Možda bi trebalo dozvoliti sortiranje kategorija: A-Z, po broju postova ili na drugi način.
  • Neiskorišćen prostor cele stranice, odnosno: sajt nije stretchable. Širine su "zakucane" i to stoji tako kako stoji, što je šteta.
  • Loše rešeno baratanje smiley-ima - doda im borduru od 10-ak piskela, što je nepotrebno - valjda ih gleda kao obične slike, zar ne. Ne znam da li za ovo postoji rešenje.
  • Neprikazivanje broja komentara po postu - ne znam ni da li je ovo tehnički moguće.
  • Milje u vrhu body-a - ovo je sasvim subjetivno :) Mrzim miljee, a pogotovo kada ih vidim da "vise" sa televizora ili sličnog aparata.

Blogodak je projekat lansiran (čini mi se) 6. januara 2007 godine, od strane Dragana Babića i... pa još nekih ljudi koji nisu identifikovani na sajtu. Iako se pojavio kao konkurent i pokušaj da prevaziđe mane Planete Srbije, u nečemu je po mom mišljenju podbacio. Svakako, projekat je ambiciozan i ima iza sebe više od godinu dana rada i truda uloženog, pa stoga ima i prednosti i mane.

Prednosti:
  • Moderan dizajn, u meni omiljenim bojama. Takođe i "fancy" logo, koji ima smisla i poruku za razliku od Planetinog.
  • Filterisanje unosa po: današnjim, nedeljnim ili mesečnim. Ovo je stvarno višestruko korisno.
  • Pretraga Blogodka (yeeee).
  • Blogodak ima svoj Blog gde se naveliko objašnjavaju novine na servisu, planirane promene a na taj način se i sam servis i ljudi iza njega približavaju nama, korisnicima. Svakako za veliku pohvalu.
  • Postoji mogućnost odabiranja blogova koje želite da pratite, što može imati koristi, ali i ne mora ako ste navikli da letimično pratite sve blogove. Ipak, jednim klikom možete prebaciti sa jednog na drugi pregled (svi ili odabrani).
  • Rangiranje blogova.
  • Prikazuje se datum i vreme postovanja, za razliku od Planete gde se prikazuje samo datum postovanja.
I naravno, neke od mana:
  • Iako je layout lep na oko, dopadljiv i sa meni dragim bojama, sve je isuviše... PRESITNO! Bečim se svaki put kada čitam postove na Blogodku, što je i jedan od razloga moje retke posete ovom servisu.
  • Ne postoji prikazivanje kojoj kategoriji post pripada, kao ni listanje svih kategorija, kao na Planetinom.
  • Paginacija u slučaju prikazivanja postova iz današnjeg dana. Za razliku od Planete, Blogodak prikazuje samo 10 postova po stranici što me užasno nervira, pa je stoga potrebna paginacija. Ovde bi trebalo postaviti da korisnik može da bira koliko će prikazivati postova po stranici. Prednosti nepostojanja paginacije sam objasnio kod Planete Srbije.
  • Neprikazivanje broja komentara po postu - kao i kod Planete Srbije, ne znam da li je tehnički moguće izvesti.

Konačno - mislim da je "pobednik", ali Pirovom pobedom i to za dlaku - Planeta Srbija, zbog par stvari koje mi izuzetno odgovaraju prilikom čitanja postova na ovom servisu. Blogodak je tu, odmah iza njega, ali sa par ispravka i sa nekim intervencijama lako može uzeti primat. Pogotovo zato što se na njemu možete registrovati, a nadam se i - ubuduće - podesiti funkcionisanje kako vi želite.

Da li će ljudi sa jednog i drugog servisa obratiti pažnju na ove moje kritike, nije mi nešto previše bitno. Bitno mi je da se vi kao korisnici izjasnite o vašem mišljenju - koji je servis bolji i kojeg radije koristite i zašto.

8 comments:

  1. Autor, lead programer, vlasnik sajta Blogodak.com (kako god zelis) je moja malenkost, a gospodin Dragan Babic (dnevnikeklektika.com) je angazovan za deo koji se ticao dizajna. Vise o tome zasto i kako je servis nastao imas na mom blogu: http://www.dinke.net/blog/2006/12/29/blogodak-beta-preview-release/sr/

    Kao prvo da kazem da je planetoid u velikoj meri bio inspiracija blogotku i da veoma postujem ljude koje stoje iza njega, (sada je to samo Ivana ako se ne varam), iako se ne slazem sa nekim odlukama koje su oblikovale planetu danas, zbog cega je naposletku blogodak i nastao.

    Sto se mana blogotka koje si naveo tice, evo nekih mojih komentara:

    - Za sitna slova ... na osnovu feedbacka koji sam dobio nakon izlaska servisa (postoji tema posvecena blogotku na devprotalk.com), ova su vecini ok, ali ako su nekome sitna, ne vidim u cemu je problem da stisnes jedan ctrl + u ff-u. Font je u css-u definisan relativno, tako da se bez problema uvecava.
    - Sto se kategorija tice, u pitanju su kategorije koje su drugacije na svakom pojedinacnom blogu. Na primer, kod mene na blogu imas programming, kod nekoga drugog programiranje, kod nekoga treceg develpment itd., a radi se o istoj stvari. Zbog toga takvo kategorisanje imho nije imalo preterano smisla, pa ga nisam ni implementirao, iako importujem kategoriju unutar baze (tamo gde je ima u feedu).
    - Paginacija ... da, tu nisi jedini koji se buni :) Definitivno cu odraditi mogucnost setovanja broja postova po strani, kako bi svako mogao da to odradi onako kako zeli. Kad ce to biti... ne znam :)
    - Sto se prikazivanja broja komentara u postu tice .. to bi bilo izvodljivo ali previse komplikovano za tako malu stvar. Eventualno bi mogli da prikazemo link do komentara na samom sajtu, posto taj podatak imamo za vecinu feeodva.

    Bez neke namere da uticem na tvoje misljenje, ipak bih pored svega sto si rekao istakao i cinjenicu da je Blogodak custom based projekat, tj.kompletan kod + dizajn pravljen je od nule, koriscenjem najsavremenijih tehnologija, dok je planetoid (kao i neki drugi domaci agregatori) ipak samo WordPress+ odgovarajuci plugin. Da dodam jos i to da blogodak (kao i planeta) nije komercijalan projekat, vec se bavim njime kada imam vremena, iz ciste ljubavi :)

    U svakom slucaju, hvala za review, a sto se pomenutih izmena tice, stavicu na to-do listu (na koju je vec malo i napadala prasina :).

    Pozdrav,
    Dinke

    ReplyDelete
  2. Ja više posećujem planetu (jednom dnevno) iako imam i blogodak u ff.bookmarks. Nekako mi je preglednija, iako me nervira onaj milje i opanci... šta god treba da predstavljaju...

    Možda je navika, a i nekako me u poslednje vreme nerviraju beli sajtovi sa sitnim slovima (?) i više mi prijaju neke lake boje (kao blogspot sekcija za komentare npr.)

    ReplyDelete
  3. @Dinke: vidiš - nisam znao da si ti iza projekta. Sećam se da je Dragan pominjao još nekoga, ali nisam zapamtio koga. Eto, sada znam ;)

    Napomenuo si za kategorije - znam na šta misliš i u čemu je problem, ali mislim da je rešenje jednostavno - prikaz svih kategorija (ako je programiranje, podrazumeva se da je u pitanju post na srpskom; a ako je u programming, ja bih očekivao da je u pitanju post na engleskom, iako ga recimo piše naš čovek). Naravno, sumirao bih nekih prvih 30-ak ili neki okrugli broj - kategorija sa najviše postova a dozvolio i pregled svih kategorija (ili na novoj stranici ili u drop-down meniju). Ili pak da sumiraš kategorije istog "smisla" (sumiraš programming, programiranje i tome slično; kao recimo - pančevo i pancevo).

    Što se tiče ctrl+... U pravu si, ali je default ono što mi nekako smeta. Znam da se sve lako može promeniti sa Ctrl+ ili Ctrl- ali bi neko povećanje najmanje za 1px (naravno izraženo u % ili em-u) bilo sasvim korisno.

    Link ka komentarima bi takođe bio jako koristan, slažem se. Ne mora sve da postoji, ako je veće cimanje ili ako će da znatno uspori sistem i učitavanje.

    Svaka vam čast na celom projektu from-scratch, to je za svaku pohvalu. Znam da je sve rađeno od nule i to baš dozvoljava vama kao autorima da ga postepeno poboljšavate. Stoga su tu i moji komentari kao korisnika, svakako :)

    @Walker - gle, apsolutno se slažem sa tvojim komentarima. I mene recimo iritira opanak, ali mi je ipak taj detalj više kao "šmek" i daje Planeti Srbiji... pa, "dušu" :)

    ReplyDelete
  4. Taj problem sa kategorijama je zapravo planiram da bude resen sa tagovima, gde ce sami korisnici moci da taguju svaki poseban zapis (a po defaultu bi se kategorije ubacivale kao tagovi).

    Btw, sad primetih, tvoj blog ima jos sitnija slova od Blogotka :)

    ReplyDelete
  5. За Планету — тренутно је одржава Ивана Јурчић, Зомби је Томица Јовановић, а дуго се нисам ни чуо са њим.

    Што се Планете тиче, ја бих јој додао само једну могућност, а то је игнорисање појединих аутора/блогова, а као велику предност бих јој навео то што не мора ништа да се подешава (лењ сам, да, да :)

    ReplyDelete
  6. Dobro, ali ja ne čitam svoj blog, već neki drugi ljudi, zar ne. :) A i uvek mi je Arial od 11px bio čitljiviji od Trebuchet MS, subjektivno...

    Danilo, hvala na informacijama. Drago mi je da se i neko sa Planete izjasnio, pa makar napisao i da je lenj ;)

    ReplyDelete
  7. Dragi moji (vidim da je većina na okupu), ili je mnogo rano ujutro, ili sam ja već debelo u godinama, koliko god se trudio da pročitam šta ovde piše, nemam snage da čitam koliko je sve presitno. Goxxy, ovo je kritika za tebe :) Možda neki drugi put, a baš sam hteo da pročitam ovu komparaciju...

    ReplyDelete
  8. Hahaha, istina - i jedno i drugo. Omatoreli smo, a i presitno je. :D

    Vreme je i ja da povećam slova, nema šta... ;)

    ReplyDelete