Tuesday, January 20, 2009

Pripreme za F1 sezonu 2009.

Kao i prošle godine, tako se i ove stvara veliki hype zbog nove sezone Formule 1 koja počinje za nešto više od dva meseca od danas. Od prošle nedelje, pa do danas šest timova predstavilo je svoje bolide za ovu sezonu i moram priznati da su više nego neočekivano drugačiji od prošlogodišnjih. Razlog tome je očigledan - velika promena u propisima F1, koji se najviše odnose na aerodinamiku, uklanjanje mnogo aerodinamičkih dodataka (zakrilca, wingleta i tome slično), proširenja prednjih stabilizatora, a skraćenja i povišenja zadnjih, zatim uvođenje KERS-a, povratak slick guma...

Zaista je mnogo noviteta, a samim tim novi bolidi deluju kao potpuna revolucija - umesto evolucije kako je bilo prethodnih godina. Takođe, mnogo su ružniji... ali stvarno, kada se pogleda šta i kako - izuzetno deluju neobično i nismo naviknuti na to da ih gledamo tako neproporcionalne. Ipak, ako već svi govore da će biti više preticanja, da će trke biti interesantnije, onda u redu - podnećemo tu "žrtvu". Pa, krenimo redom od prvog do šestog tima koji su predstavili svoje automobile.

Ferrari F60

Kao i prošle godine, tako je i ove Ferrari prvi koji je predstavio svoj bolid za 2009. godinu, F60. U pitanju je u potpunosti novi koncept automobila diktiran novim "pravilima igre" u Formuli 1. Ono što je svakako interesantno je da je F60 vrlo brzo nakon svog predstavljanja i testiranja na stazi Mugello primio razne optužbe od strane drugih timova za neregularnost - ponajviše za zadnji deo automobila i izduvne cevi.

Ipak, ono što je evidentno je da će Ferrari skoro sigurno implementirati KERS sistem u svoj automobil i da ovaj tim ekonomska kriza ne pogađa ponajviše. Vidi se i dalje najveći broj sponzora i auto nije po "šarenilu" puno različit od F2008.

Copyright 2008 Formula 1 Administration Ltd


Toyota TF 109

Toyota je svoj auto predstavila u blockbuster filmu, koji su mogli da vide svi posetioci sajta www.tf109-premiere.com. Ono što je karakteristično za sve automobile za 2009. važi svakako i za TF-109, ali čudi dosta drugačiji "nos" od Ferrari-ja . Svakako, odmah nakon prvih testiranja na stazi Algarve Motor Park su učinjene prve prepravke i dorađen je prednji stabilizator i dodat "shark fin" poklopac motora.

Toyota dosta očekuje od svog automobila u 2009. Svakako da se nastavi pozitivan trend koji su Trulli i Glock imali u 2008. ali napokon i željno očekivana prva pobeda. Videćemo da li će se to i ostvariti, ali je sigurno da će se vozači truditi da to ostvare. Ni u ovom timu se ne oseća preterano svetska ekonomska kriza, skoro svi sponzori su i dalje tu.

Copyright 2008 Formula 1 Administration Ltd


McLaren MP4-24

A koga ćete najviše i najželjnije očekivati da predstavi svoj automobil, ako ne tim za koji vozi svetski šampion - McLaren Mercedes? U petak, 16. januara ovaj tim je predstavio svoj novi bolid koji je iako različit od prethodnika, i dalje atraktivan i lep na oko. Kao što se kaže u F1 - ako je bolid lep, trebao bi da bude i brz. Da li će se to pokazati, videćemo ali je sasvim sigurno da šampion Lewis Hamilton i njegov kolega Heikki Kovalainen očekuju samo najbolje od svog tima.

Moram priznati da MP4-24 nije uopšte loš i da nije ružan, iako bi se to moglo očekivati zbog propisa. Možda malčice kvrgav nos bolida iz profila, za razliku od Ferrari F60 koji ima "ajkulast" nos. Jedva čekamo prava testiranja da vidimo rezultate ovog automobila.

Copyright 2008 Formula 1 Administration Ltd


Williams FW31

Tim kojeg sam jedva dočekao da predstavi svoj novi auto svakako je Williams. Posle velikih iščekivanja u 2008. godini i pravog "reality check"-a koji me je dočekao tokom godine - padom sa 4. na 8. mesto u konkurenciji konstruktora, nema više preteranih očekivanja za ovu godinu. A time ni prevelike pompe kao kod svojih konkurenata. Williams je svoj auto FW31 predstavio na stazi Algrave Motor Park samo tako što su ga izgurali iz garaže i tako što mu je prišao test vozač Nico Hulkenberg. Nikakva pompa, ništa specijalno.

Evidentno je i smanjenje budžeta u Williams timu, iako nije škodljivo, pošto su obezbeđeni budžeti za 2009. i 2010. godinu prevashodno zahvaljujući firmi Philips. Nema Lenovo sponzora, RBS (Royal Bank of Scotland) je zbog velikih turbulencija na ekonomskom tržištu smanjio svoje finansijsko učešće u timu. Stoga i ovaj "winter livery" do prve trke u Australiji kada se očekuje konačan izgled automobila. Bolid inače izgleda jako skladno i lepo, čini mi se da ima dosta potencijala.

Williams očekuje svoju šansu u velikoj promeni pravila za 2009. Ja se iskreno nadam da će u tome uspeti, pošto sam se uželeo podijuma i pobeda za moj omiljeni tim...

Copyright 2008 Formula 1 Administration Ltd


Renault R29

McDonalds Renault F1 Team ;) Najružniji bolid do sada predstavljen definitivno je Renaultov R29, predstavljen na istoj stazi istog dana kada i Williams FW31, samo uz malčice više pompe. Nikako mi neće biti jasni taj nos, te boje koje kao da se neko dete igralo crtajući... sve u svemu poprilično razočaravajuće... Ipak, tu je i dalje dosta sponzora i čini mi se da ING iako pogođen krizom nije voljan da odustane od aranžmana sa Renault-om.

Istinu za volju, Alonso i Piquet mnogo očekuju od R29. Da li će se to pokazati kao opravdano... videćemo. Meni nekako deluje nelogično da automobil sa blokom na nosu bude brz ;)

Copyright 2008 Formula 1 Administration Ltd


BMW Sauber F1.09

BMW Sauber je danas predstavio svoj automobil za ovu sezonu, F1.09 na stazi u Valensiji. Ono što je evidentno i što se vidi na prvi pogled je kako sličnost sa Williams FW31 u pogledu nosa, bokova i zadnjeg dela automobila - tako i odsustvo par poprilično jakih sponzora. Nema Dell-a, Intel-a, Credit Suisse reklama... I dalje su tu drugi sponzori, ali je neverovatno da je Credit Suisse napustio BMW tim.

Kuibica i Heidfield kao i svi čekaju svoju priliku sa F1.09. Zasigurno je da će BMW koristiti KERS sistem i ovaj tim je najuporniji po pitanju ovoga. Da li će im se to isplatiti ili obiti po glavi - videćemo u martu.

Copyright 2008 Formula 1 Administration Ltd


Jedino što je ostalo manje-više nepromenjeno je sastav timova za ovu godinu. Izuzev Toro Rosso-a i Honde (koja se uzgred povukla iz F1 i dala svoj tim na prodaju), svi ostali su poznati. Evo grida za ovu godinu:

McLaren Mercedes
1 Lewis Hamilton (GB)
2 Heikki Kovalainen (FIN)

Ferrari
3 Kimi Raikkonen (FIN)
4 Felipe Mass (BR)

BMW Sauber
5 Robert Kubica (PL)
6 Nick Heidfeld (D)

Renault
7 Fernando Alonso (E)
8 Nelsinho Piquet (BR)

Toyota
9 Jarno Trulli (I)
10 Timo Glock (D)

Torro Rosso
11 Sebastien Buemi (CH)
12 nije potvrđeno

Red Bull
14 Mark Webber (AUS)
15 Sebastian Vettel (D)

Williams
16 Nico Rosberg (D)
17 Kazuki Nakajima (J)

Honda
18 nije potvrđeno
19 nije potvrđeno

Force India
20 Adrian Sutil (D)
21 Giancarlo Fisichella (I)

No comments:

Post a Comment